Over mij

Mascha
Schram

Ik kom uit 1972, ben getrouwd en heb twee kinderen in de puberleeftijd. Ik ben werkzaam als systeemtherapeut binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie.

Sinds 2022 heb ik ook mijn eigen praktijk voor relatie- en gezinstherapie en werk ik als zelfstandige voor opdrachtgevers als de gemeente Zwolle, Systeemwijs – Praktijk voor Gezin & Jeugd, Weijenberg Mediation – Kind- en gezinsbegeleiding bij scheiding, en vrijgevestigde psychologen.

Ik geloof dat klachten altijd gezien moeten worden in de context van het systeem waarin iemand leeft. Dit betekent ik bij de behandeling altijd rekening hou met de verschillende relaties van die persoon, ook als deze anderen niet aanwezig zijn in een gesprek.

Sinds 1997 werk ik op verschillende terreinen binnen de psychiatrie (volwassenenpsychiatrie en kinder- en jeugdpsychiatrie), forensische hulpverlening en jeugdzorg. Vanaf 2019 ben ik me gaan specialiseren in systemisch werken.

Ik geloof in de veerkracht van mensen, ook als dat al een tijdje minder goed uit de verf komt. Dit betekent ook dat ik ervan overtuigd ben dat de mens in staat is te herstellen en in beweging te komen. Ik ben gek op beweging. Letterlijk door te wandelen, fietsen en hardlopen. En in figuurlijke zin door mijn brein aan het werk te zetten met studeren en lezen.

Ik doe mijn werk met veel plezier en optimisme, en hecht daarbij waarde aan onderling vertrouwen en verbinding. Ik geniet ervan als ik een tijdje met mensen mee op kan lopen, om weer los te laten als iemand alleen verder kan.

Systeemtherapie

Systeemtherapie is een vorm van psychotherapie, ook wel relatie- en gezinstherapie genoemd. Uitgangspunt is dat de leefsituatie en relaties – samen het systeem – invloed hebben invloed op (psychische) klachten. Belangrijke naasten zoals de partner, kinderen, broer, zus, ouders, buren, vrienden of collega’s en eventuele belangrijke afwezigen worden daarom betrokken bij de therapie. Er is veel aandacht voor de onderlinge interactiepatronen en de verbetering hiervan. Ook wordt besproken welke invloed omgevingsfactoren zoals werk, school, buurt, religie en cultuur hebben op het probleem en op alle betrokkenen.